Az oktatásról
Most, hogy ennyi figyelem irányul az oktatási rendszerre,
úgy gondoltam kicsit utána járok annak, hogy valóban mennyire hatékony az
oktatási rendszerünk, hogy állunk a többi Európai Uniós országhoz képest. A
következtetés egyértelmű, de ne szaladjunk ennyire előrre.
Amikor ennyire könnyedén vállalhatunk külföldön munkát,
egyértelmű hogy a nyelvtudásnak kulcsszerepe van az érvényesülésben, ezért
megnéztem a legfrissebb adatokat, hogyan is állunk ebben. 2016-os adatok alapján, az Európai átlag
alatt vagyunk abban a tekintetben, hogy hány diák tanul legalább 2 idegen
nyelvet. 20. vagyunk ebben a mutatóban, a felmérés szerint 48% ez az arány
Magyarországon, míg a szomszédos Romániában illetve Szlovákiában (2. és 3.
helyezett az EU 28 tagállama közül) ez az arány 99%os lett, Szlovéniában 96%,
Horvátországban pedig 94%.
A PISA felmérés statisztikáit is megnéztem, és nem jobb helyzet.
Míg 2009ben 29.-ek voltunk matematikában, 2012.-ben már csupán a 39.-ek, és
mind az olvasásban mind a tudományos területeken visszaestek a magyar diákok. Persze
ezek 2012es adatok, a friss eredményeket még nem tudhatjuk.
A magyar friss diplomások több mint 80%át alkalmazták
2004ben, 2014re ez az arány 80% alá csökkent, az EU átlagot nem érjük el de a
középmezőnyben vagyunk. A nagyobb problémák érzékelhetően nem a felsőoktatásban
vannak, a kisiskolások nem tanulnják meg az értő olvasást, a középiskolában a
nyelv oktatás kifejezetten gyenge.
Az egyre kevesebb pénz hiányában motiválatlanok a tanárok. A
tanulók nem akarnak tanulni, nem érzik a súlyát annak, amit tesznek, vagy annak,
amit nem tesznek. Személyes tapasztalatból mondom, hogy a középiskolások
körében a külföldre való költözés, munkavállalás olyan általánosan elfogadott
jövőképként van jelen, mintha csupán egy egyetemre való bekerülésről vagy a munkába
állásról lenne szó.
A magyar gazdaságnak szüksége van a munkaerőre, talán így
nem fog annyi fiatal Londonba és Berlinbe vándorolni, ha itthon is jobb
fizetést kénytelen adni a munkáltatók.
A helyzet egyáltalán nem reménytelen. A magyar gyerekek
egyáltalán nem hülyék, körülményekhez képest ígyis szép eredeményeket hoznak,
és talán ha lenne előttük egy cél, vagy bármely külső motiváció, a statisztikák
is javulhatnának.
Vajas Gergő
források: eurostat, PISA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése